Логопедичні заняття для дітей 3 років: вправи для дитини 3-4 років, як розговорити, поради та вправи

Кожна мама бажає бачити свою дитину здоровою, активною, інтелектуально розвиненою. А з яким нетерпінням очікуємо від свого чада перших слів! На жаль, але не завжди збуваються бажання батьків. Та всьому є причини. Давайте розберемося в них докладніше.

Загрузка...

Причини порушень мовлення

Медичні

  • Несприятливий перебіг вагітності (загроза переривання, токсикози, інфекції та інтоксикації тощо).
  • Прийом вагітною жінкою алкогольних напоїв, наркотичних засобів.
  • Ускладнення під час пологів (передчасні пологи, асфіксія, пологова травма тощо).
  • Травми голови у період до трьох років.
  • Порушення слуху у дитини.
  • Особливості будови мовного апарату.
  • Генетичний (спадковий) фактор.
  • Тривале смоктання пальця або соски.
  • Ліворукість.

  • Загрузка...

    Соціальні

    • Незацікавленість оточуючих дорослих у спілкуванні з дитиною. Це виявляється в недостатньому мовному оточенні, тобто малюк рідко чує грамотну правильну мова дорослої людини, ігри з дитиною не супроводжуються поясненнями. Дорослий робить догляд за дитиною мовчки, не акцентуючи увагу на своїх діях.
    • Неправильна мова дорослих, які перебувають у найближчому оточенні дитини. Це може бути як і неправильна вимова звуків, так і елементарне «сюсюкання». У результаті дитина наслідує того, що чує.
    • Вимоги дорослих правильно вимовити звук, при цьому не показуючи дитині правильної артикуляції. Це може привести до становлення спотворення звуку (наприклад, горлового звуку «Р»).

    Хочеться відзначити, що неправильна вимова не передається у спадок. Можуть успадковуватись деякі анатомічні особливості, наприклад, будова зубів, інертність нервової системи. Але ці порушення можуть бути виправлені лікарями – фахівцями.

    Характеристика дитини 3-річного віку

    Давайте зупинимося на характеристиці мовного розвитку дитини трирічного віку.

    Після досягнення дитиною цього віку відбувається різкий стрибок розвитку як інтелектуального, так і мовного. Особливість цього періоду полягає в тому, що дитина стає особливо чутливий до мови. Він із задоволенням вловлює всі навколишні звуки і їх швидко вбирає.

    Словник дитини даного віку складає близько 1900 слів. В основному він складається з іменників і дієслів, але в промові також починають з’являтися прислівники (тепло, страшно), прикметники (гарний, великий). Малюк починає вживати узагальнювальні слова (тварини, квіти, іграшки). У цьому віці йде активне вживання займенників (мій, твій). Взагалі, цей вік характеризується бурхливим словотвором, малюк активно змінює слова для складання пропозицій.


    Словниковий запас дитини у віці 3 років збільшується в рази, але оскільки мова ще на сформована, можуть виникнути проблеми у вимові слів

    Граматичний лад мовлення у віці трьох років ще не сформований. У побудові речень є помилки («Дай великий рукавиця!»). Але дитина добре переказує знайомі короткі казки «Курочка-ряба», «Колобок». У цьому віці дошкільник вже може підтримати нескладний діалог.

    Звуковимову у цьому віці ще недосконале. Є заміни шиплячих звуків (Ш-С-Ф), іноді вони можуть взагалі не вимовлятися (кулька – арік). Часто відсутня звуки «Л» і «Р», як найбільш складні для вимови.

    Коли необхідно звернутися до логопеда?

    Кожна дитина індивідуальна. Хтось рано починає говорити, але тривалий час використовує для цього конструкції з двох слів, хтось починає говорить до трирічного віку, але цілими реченнями і без особливих порушень звуковимови. Все залежить від темпу загального розвитку дитини, її оточення, перенесених захворювань і т. д.


    Загальний розвиток і оточення дитини безпосередньо впливає на мову і звуковимову

    Але все ж є певні ознаки, які не повинні залишитися батьками без уваги.

    Ось деякі з них:

    • дитина не проявляє інтересу до іграшок, всі його гри відрізняються стереотипностью і одноманітністю;
    • малюк після дворічного віку не справляється з простими завданнями, типу одягти велику намистину на мотузку, зібрати вежу з кубиків;
    • не розуміє простих інструкцій, наприклад, принести м’яч;
    • якщо дитина не говорить, а в анамнезі є спадкові захворювання, хвороби під час вагітності, родові травми.

    Звернутися потрібно до таких фахівців як невролог, психолог, логопед. Вони проведуть необхідне обстеження і, в разі необхідності, призначать лікування. Пам’ятайте, чим раніше малюкові буде надана кваліфікована допомога, тим ефективніше вона буде. Тим швидше дитина наздожене в розвитку своїх однолітків.

    Які заняття можна проводити з дитиною вдома?

    Кожна мама знає, що якщо правильно організувати діяльність дитини вдома, то можна добитися великих успіхів в його розвитку.

    Давайте зупинимося на тому, які види діяльності цьому сприяють:

  • Пальчикові ігри. Зараз вже всім відомо, що розвиток моторики позначається на розвитку мови. Вся справа в будові кори головного мозку, в якій зони, що відповідають за розвиток моторики, відповідають і за мову.
  • Артикуляційна гімнастика. Куди без неї? Адже тільки добре розвинені м’язи артикуляційного апарату, сприяють правильного положення язика, губ під час вимовляння звуку.
  • Ігри на розвиток слуху.
  • Заучування віршів, читання, розповідання.
  • Зупинимося на цьому детальніше.

    Пальчикові ігри

    Для початку давайте розберемося що таке пальчикова гімнастика. Це рухи пальцями і кистями рук, які можуть бути активними і пасивними. Перший варіант підходить для дітей дитячого віку, другий – для дошкільного віку. Гімнастика передбачає такі види діяльності: масаж, пальчикові ігри, які поєднуються з римованим текстом (віршами) і маніпуляції з дрібними предметами.

    Якими ж перевагами володіє пальчикова гімнастика?

  • Розвиток мовлення. По-іншому, за роботою пальчиків стежать ті ж півкулі, що за розвитком мови. Тому вдосконалюю дрібні рухи, ви тим самим вдосконалюйте і мова.
  • Розвиток дотику. Зрозуміло, що, працюючи пальчиками, дитина вчиться відчувати поверхні і розмір різних предметів, розвиваючи тим самим тактильні відчуття.
  • Розвиток моторики. Ясно, що чим частіше дитина працює пальчиками, тим більш досконалими і тонкі його руху, краще координація.
  • Розвиток почуття ритму і розвиток пам’яті. Пальчикові ігри не проходять без виголошення яких-небудь віршів, потішок, повторення яких у поєднанні з ритмічними рухами рук служить розвитком пам’яті і почуття ритму.
  • Малюки віку трьох років з інтересом грають в пальчикові ігри, які підтримуються промовою. Іноді їм самим важко вимовляти текст, тому досить спочатку це робити дорослому. Не забувайте виразно вимовляти слова, то знижуючи, то підвищуючи голос, роблячи паузи. Після декількох повторень малюк запам’ятає нову гру і з задоволенням буде повторювати за вами.

    Пропонуємо кілька пальчикових ігор для малюків трьох років.

    Замок

    Ручки необхідно скріпити в замок, при цьому переплітаючи пальчики. Вимовляти лічилочку і раскачиваете отриманий замок в сторони:

    На дверях висить замок.

    Хто б міг його відкрити?

    Постукали, (під час того як вимовляєте слово «постукали» – торкаєтеся долоньками одне одного, при цьому не розчіплюючи сплетених пальчиків).

    Покрутили, (так само, не розчіплюючи замок, однією ручкою тягнетеся до себе, іншого від себе, послідовно змінюючи їх).

    Потягнули, (на цьому слові слід потягнути ручки в різні сторони, пальці при цьому випрямляючи, але не розчіплюючи замок остаточно).

    І відкрили, (відпустивши ручки, розводьте їх широко в сторони).

    Пензлик

    М’яким пензликом покрашу

    Стілець, стіл і кішку Машу. (З’єднати всі подушечки пальців руки і рухами пальців і зап’ястя розгойдувати кисть справа наліво і навпаки. Вправо — пальці розсовувати. Вліво — м’яко з’єднувати подушечки пальців.)

    Цю лічилочку потрібно вимовляти не швидко, рухи при цьому повинні потрапляти в такт і ритм.

    Жук

    Я веселий хрущ.

    Знаю все

    Сади навколо,

    Над галявинами

    Кружу,

    А звуть мене

    Жу-жу… (Стиснути кулачок. Вказівний палець і мізинець розвести в боки («вуса»). Ворушити «вусами».)

    Ще кілька вправ пальчикової гімнастики дивіться в цьому відео.

    Артикуляційна гімнастика

    Виконання артикуляційних вправ є невід’ємною частиною роботи з формування правильного звуковимови. Їх користь очевидна, вони зміцнюють м’язи артикуляційного апарату, роблять їх більш рухливими, сприяють збільшенню обсягу і сили руху.

    З їх допомогою дитина виробляє навички використання точних позицій органів артикуляції для правильного вимовляння звуку. Ці вправи нескладні і цілком можуть використовуватися батьками вдома.

    Важливо, щоб при проведенні артикуляційної гімнастики дотримувалися певні умови:

    • вправи необхідно виконувати перед дзеркалом, щоб дитина бачила становище своєї мови в порожнині рота. Потрібно задавати уточнюючі питання «Де знаходиться язичок?», «Що у тебе роблять губи?».
    • не варто виконувати вправи занадто довго, дитина може стомиться і втратити інтерес до заняття. Оптимальним буде вважатися 5-10 хвилин.
    • темп вправ повинен бути рівним, потім поступово прискорюватися. Необхідно спостерігати, щоб рухи при цьому були точними, інакше вправи не будуть приносити користь.

    Вдома краще всього при проведенні ігор на розвиток артикуляції використовувати вірші і картинки. Це зробить заняття більш яскравим, цікавим. Наводимо приклад вправ на розвиток артикуляції.

    «Кошеня хлепче молоко» – широко відкрити рот і зробити 4-5 рухів широким мовою, імітуючи те, як хлепче молоко кішка, після чого можна закрити рот і розслабитися.

    «Лопата» – широко відкрити рот і покласти спокійний м’який язичок на нижню губу, затримуючи в цьому положенні на 3-5 секунд, після чого язичок прибирають і розслабляються; «Хоботок» – витягнути губи вперед, імітуючи поцілунок, і потримати 3-5 секунд у такому положенні, після чого повернути губи в спокійне положення, розслабитися і відпочити; «Хом’ячок» – при закритому рте надути щоки і потримати 3-5 секунд у такому положенні, після чого видихнути і розслабитися.

    У наступному відео пропонується кілька артикуляційних вправ, які також сприятимуть швидко і правильно навчитися вимовляти звуки.

    Ігри на розвиток слуху

    Формування звуковимови безпосередньо залежить від того, як дитина добре розрізняє звуки мови на слух. По-іншому це властивість називають фонематичний слух. Для того, щоб дитина чисто говорив, йому необхідно вміти розрізняти звуки мови. Він повинен вміти порівнювати свою промову з промовою оточуючих, контролювати свою вимову.

    До 3-4 років дитина вже вміє розрізняти в мовленні оточуючих голосні звуки, потім приголосні дзвінкі і глухі, тверді і м’які, шиплячі. Щоб розвиток слуху відбувалося у відповідності з нормою, потрібно з малюком виконувати вправи на розвиток цієї здатності. Вони включають у себе завдання на розрізнення гучності звуку, джерела звуку, впізнавання предмета, який видає звук – такі ігри пропонуються дітям молодшого віку.

    Хлопці, яким виповнилося 3 роки, частіше пропонують завдання на знаходження і розрізнення звуків у словах. Це можуть бути наступні ігри: «Де звук?» – необхідно визначити місцезнаходження звуку в слові (на початку, в кінці, посередині); «Хто більше придумає слів зі звуком …» – гра на придумування слів із заданим звуком; «Топні, якщо почуєш звук …» – розвивати уміння почути заданий звук у слові та ін.

    Заучування віршів, читання, розповідання

    Багато батьків знають, що заучування віршів дітьми корисно. Давайте розберемося, чому?

    • Розширюється кругозір, збільшується активний словник дитини. Дитина починає використовувати в мовленні не просто завчені слова, він використовує вже знайомі йому граматичні конструкції. Таким чином його мова стає більш правильною і багатою.
    • Розвивається пам’ять. Доведено, що дитина краще запам’ятовує рифмующиеся конструкції. Чим більше малюк запам’ятовує невеликих куплетів, тим легше йому буде заучувати більш складні твори в старшому віці.
    • Підвищується загальний рівень культури людини. Адже у віршах письменники відображають норми поведінки, які запам’ятовуються малюком разом з рифмованными рядками.

    Хочеться порадити авторів, твори яких найбільш зрозумілі і цікаві дітям. Це А. Барто, К. Чуковський, С. Михалков, С. Маршак, Пушкін А. та ін

    Про користь читання можна говорити нескінченно. Давайте сформулюємо основні плюси цього захоплюючого заняття: художні твори вчать добру, пояснюють, чим воно краще зла, знайомлять з навколишнім світом, розширюють словниковий запас, вчать долати труднощі, розвивають фантазію, уяву. Крім зазначеної користі, сімейне читання зближує маму і малюка, дає позитивний емоційний настрій. Малюки із задоволенням слухають дорослого, і ще цікавіше стає, коли прочитане підкріплюється яскравими і чіткими ілюстраціями.

    Для того щоб це захоплююче заняття пішло на користь малюкові, давайте згадаємо кілька правил, яких повинні дотримуватись батьки.

    • Вибір книги залежить від часу доби, настрою малюка і його самопочуття.
    • Не читати на ніч страшні казки.
    • Перш ніж почати читати дитині, познайомтеся з твором. Оцініть, чи сподобається воно малюкові, і який кінець історії.
    • Читайте виразно, а не механічно. Вникайте в кожне слово.
    • Читайте регулярно, а не від разу до разу.

    Слідуючи цим простим правилам, ви перетворите спільне з дитиною заняття в справжнє задоволення для вас обох.

    Пам’ятайте, що заняття, які ви зважитеся проводити з дитиною, зовсім не повинні виглядати як заняття. Все повинно проводитися в ігровій формі, в ті моменти, коли дитина добре почувається і перебуває у піднесеному настрої. Інакше це може мати протилежний ефект, дитина замкнеться чи стане агресивним.

    Головне – систематичність занять, і скоро ви помітите успіхи, які неодмінно порадують вас і дитини і дадуть стимул до подальших досягнень.

    Приклад логопедичних занять з дитиною в 3 роки ви можете побачити в наступних відео.